Suomalaisessa koulujärjestelmässä on siirrytty suurien haasteiden edestä jo aivan niiden ytimeen. Opettajat uupuvat, kun suurin osa työajasta kuluu pahimmillaan tärkeimmän tehtävän, opettamisen ja kasvattamisen sijasta muihin työtehtäviin. Tällainen viesti kuuluu kentältä, työtä tekevien opettajien ja kasvattajien suusta. Alan opiskelijat odottavat jännityksellä, mitä työelämä tuo tullessaan.

Käytännön työhön liittyvät digitalisaation, erityisopetuksen, huonon sisäilman ja monen muun asian mukanaan tuomat haasteet. Ollaan sellaisten asioiden äärellä, joiden opettelu ja kohtaaminen vie opettajalta paljon myös työn ulkopuolista aikaa. Koulutyön taustalla vaikuttavat myös yhteiskuntaamme laajemmin haastavat ilmiöt, kuten ilmastonmuutos, maahanmuutto ja eriarvoisuus. Siinä on monta asiaa purtavaksi.

Kaiken paineen alla opettajan laadukkaan työn varmistaminen on haasteellista. Miten yhteiskunta voi auttaa opettajia? Tällä hallituskaudella koulutusleikkaukset eivät ole aiheuttaneet riemunkiljahduksia koulutuksen kentällä varhaiskasvatuksesta yliopistoihin saakka. Pystymme parempaan.

Helsingin yliopisto on julkaissut #siksitiede -kampanjan, jossa herätellään poliittiset päättäjät kuuntelemaan tieteentekijöitä hyvinvointimme turvaamiseksi. Pelkän kuulemisen sijasta tarvitsemme juurikin kuuntelemista ja keskustelua. Yhteistyössä on koulutuspolitiikan tekemisen siemen. Kun kylvämme sen nyt, niitämme tulevaisuudessa hyvää satoa. Kuunnellaan asiantuntijoita ja luotetaan tieteeseen!


Juuso Ahola,

luokanopettajaopiskelija, KK
Helsinki 


Lotta Ahola,
ammatillisen opettajakorkeakoulun opiskelija
kansanedustajaehdokas (kok.)
Jämsä